Wednesday 22 June 2011

Penanda Wacana

Akhir-akhir ini, banyak murid yang gemar menggunakan perkataan yang sudah jarang-jarang digunakan atau telah digolongkan sebagai perkataan yang tidak digunakan lagi seperti marcapada, intiha, walhasil, akhirul kalam, dan banyak lagi. Yang menghairankan ialah perkataan ini digunakan oleh calon dalam peperiksaan.

Jika kita membaca majalah akademik, perkataan-perkataan tersebut tidak akan kita temukan. Ada sesetengah pihak berpendapat bahawa perkataan tersebut digolongkan sebagai perkataan yang indah, menarik dan mampu memikat pemeriksa.

Dengan berdasarkan pengalaman saya sebagai pemeriksa, banyak calon yang menggunakan perkataan tersebut tidak tepat. Sebagai contohnya, perkataan `muasir’ seperti yang anda kemukakan. Saya amat hairan kerana dari manakah anda memperoleh perkataan ini? Jika anda merujuk Kamus Dewan Edisi Keempat, perkataan ini tidak terdapat dalam kamus tersebut.

Daripada pengalaman dan pengetahuan saya, perkataan ini dicedok bulat-bulat daripada bahasa Arab yang membawa maksud kontemporari atau semasa. Jika perkataan itu dieja sebagai `muassir’, maksudnya pula agak berbeza, iaitu menyusahkan. Oleh hal yang demikian, mengapakah anda terlalu ghairah untuk menggunakan perkataan ini?

Dengan berdasarkan pengalaman saya sebagai penulis artikel dalam pelbagai majalah, surat khabar, dan juga penulis buku teks, saya tidak pernah menggunakan perkataan ini dan saya tidak pernah menemukan perkataan ini dalam Kamus Dewan Edis Keempat.

Oleh itu, ikutlah nasihat daripada guru Bahasa Melayu di sekolah anda. Saya yakin bahawa guru anda ialah guru Bahasa Melayu yang berwibawa. Ingatlah bahawa jauhari sahaja yang mengenal manikam.

No comments:

Post a Comment